donderdag 7 maart 2013

Great Barrier Reef


Maandag, 4 maart
Hamilton Island, Great Barrier Reef

Van Hamilton Island hebben we alleen de groene contouren gezien. Een dag later dan gepland, dat wel. Als reden werd gegeven (door onze Finse kapitein Bamberg) dat er brandstof moest worden getankt in de haven van Gladstone. Waarom dat in Sydney niet is gelukt blijft ons een raadsel. Naar buiten konden we ook niet, want behalve met storm kampten we bovendien met onophoudelijke regenbuien. Afijn, in Hamilton was het zowaar zonnig en we verheugden ons op een beeldschone dag tijdens onze excursie naar de onderwaterwereld van het Great Barrier Reef. 


Daar ging een tocht per katamaran aan vooraf. In 2,5 uur tijd werden we naar de uiterste rand, het Outer Reef, gevaren. Hier eindigt dit 8ste wereldwonder in de Pacific Ocean en je kunt er de mooiste koraalbanken bewonderen. Een  reuzenponton diende voor diverse activiteiten, zoals duiken, snorkelen en een lancering per waterglijbaan. Ook zijn tochtjes mogelijk per glasbodemboot en per Nautilus, een semi-submarine voorzien van onderzeese glaswanden waarmee je langs het koraalrif scheert. 

 
Wij waren helemaal lyrisch van onze trip per Nautilus, één grote kijkdoos waarin je mooie foto’s kunt maken van de poliepenstructuur en de rondzwevende visjes. Het ponton had ook een glazen onderwaterkamer waar je tussen het koraal heel wat vissoorten zag ronddartelen.
Dat het grootste koraalrif ter wereld bedreigd wordt door opwarming is maar voor een deeltje waar (10 procent). De echte boosdoeners zijn stormen (48 procent) en koraaletende zeesterren (42 procent). Het weer heeft de mens niet in de hand, dus is de strijd tegen de lieflijk ogende zeester de enige optie voor enig herstel van het rif. Een meerjarenplan!

 
Op de terugweg nestelden we ons op het bovendek van de reuzenkatamaran, maar niet voor lang! We voeren een inktzwarte lucht tegemoet en de bemanning wist al hoe laat het was! “Allemaal naar beneden”, klonk het strenge bevel. En daar gingen we. Een groot deel van de 240 Balmoral passagiers was al binnen; het was afgeladen vol daar. We pakten snel de laatste stoelen op het half-open tussendek met als gevolg dat we de volle laag kregen van wind en vooral water – een onophoudelijke regenstorm bleef ons 2,5 uur bestoken. 


Ik had medelijden met degenen die aan de rand van het dek zaten; deze mensen leken steeds meer op verzopen katten die hun lot lijdzaam ondergingen. Regencapejes en badhandoeken legden het af tegen de straffe wind en het rondstriemde hemelwater. Eindelijk, daar was de redding in de vorm van de Balmoral! Maar wat duurde die uittocht lang via de loopbrug, het trappetje omhoog en langs de security-check! Zo werd ik alsnog doornat in mijn zomerse kleertjes, terwijl het Balmoral personeel toekeek in volledig regenpak! In de cabine namen we snel een warme douche, om niet ziek te worden en dat werkte! Lachend kwamen we ’s avonds de eetzaal binnen, een waterig maar onvergetelijk avontuur rijker.

Via de Koraalzee stomen we nu op naar het “sticky warm” Darwin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten