woensdag 3 april 2013

Safe Haven security excercise


Donderdag, 28 maart
Piraten opgepast!
Safe Haven security excercise

Woensdag de 27-ste  draaide de geruchtenmachine al op volle toeren: “vanaf Colombo zouden we worden beveiligd tegen piraterij”. Tegen Somalische piraten wel te verstaan! Ervaringen waren er ook al. De Nederlandse Jeannet vertelde dat de Balmoral in 2009 al in de doorvaart gehinderd werd door een bootje dat langzaam voor de boeg kwam varen en daarna vlak achter de boot bleef. De kapitein werd er nerveus van. Hij beval alle gasten op de grond te gaan zitten in hun cabine, met de rug tegen de deur. Uiteindelijk wist hij de onverlaten af te schudden door zich zigzaggend van het bootje te verwijderen. Hanneke en Willem, eveneens verstokte cruisevaarders, vertelde over de veiligheidsmaatregelen die zij meemaakten: prikkeldraad rond het halfopen dek, patrouilliërende personeelsleden met nepmitrailleurs, waterslangen en brandblusapperaten in de aanslag. Alle opvarenden dienden hun medicijnen en warme kleding paraat te hebben voor het geval dat... Afijn, we waren benieuwd naar onze generale repetitie van 28 maart 10:15 uur met de titel “Safe Haven Drill”. In onze suitekamer ontvingen we reeds een A4-tje van de kapitein met het hoe en waarom van de maatregelen. Men wilde alle risico uitsluiten en daarom zouden we vanaf Colombo (30/3) tot en met Aqaba in Jordanië (14/4) extra beveiligd worden. Privé beveiligers reisden al met ons mee en stonden de kapitein en zijn staf in deze periode terzijde. In geval van nood onderhouden de specialisten het contact met de marine van de internationale taskforce (o.m. GB, USA, NL), die met marineschepen en helicopters een veilige doorgang zou garanderen door risicogebied. Mocht de toestand toch kritisch worden aan boord dan dienen alle opvarenden (passagiers en crew) zo snel mogelijk naar hun Safe Haven te gaan. De benedendekkers kunnen terecht op de derde etage, de dekken 6 t/m 10 worden in de receptieruimte en aanpalende gang van de zesde etage verwacht. De branddeuren dienen in dat geval tevens als beveiligingsdeuren en worden bij een aanval van piraten hermetisch afgesloten. Passagiers moeten hun medicijnen meenemen.

Precies om 10:15 uur waarschuwde cruisedirector Anthony ons via de intercom met “Safe Haven, Safe Haven, Safe Haven”, het sein om meteen naar onze Safe Havens te lopen. De eerste slimmeriken hadden meteen na het ontbijt de confortabele fauteuils in beslag genomen en ik zag nog meer tevreden gezichten op de beste plekjes op de grond. Ik dook met Ton op de grond voor de tourdesk, met nog een koppel Nederlanders (Marlene en Bonjo uit Gilze-Rijen). Onze tafelgenoten Irene en Ellen uit Castricum hadden zich strategisch op een traptrede geïnstalleerd. Want iedereen moest zitten; de meesten konden alleen op de vloer terecht. Onze vrienden uit Haarlem, Marius en Joke, zaten ook op de grond ergens in de gang.
Maar wat nu? De kapitein met enkele officieren inspecteerde de situatie kort, met naast zich een getatoeëerde held in zwart shirtje; de hoofdbeveiliger denken wij. Deze man van een privébedrijf in beveiligingszaken leek zo uit de film “Mission Impossible” te zijn geplukt, dan wel actief te zijn geweest in het Franse vreemdelingen legioen of namens de Britten victorie te hebben gebracht op de Falkland Eilanden. Blijkbaar had hij een viertal para’s meegebracht met vermoedelijk een Filippijnse achtergrond.
Hun in junglemotief gevlekt tenue vertelde ons dat er met de wildste taferelen rekening werd gehouden. Echter, voorlopig bestaat hun rol uit constante inspecties van het zee-oppervlak vanaf de 7de etage, met verrekijkers. Uit voorzorg zijn langs de buitenzijde van de 7de rollen met prikkeldraad gespannen en vandaag ontdekten we een zestal waterkanonnen die op zee staan gericht.



Op de brug, het hoofdkwartier van de kapitein met zijn staf, gebeurt er vermoedelijk nog meer geheimzinnigs. Een mysterieus incident vond vanmorgen (3/4) rond 9:00 uur plaats. De serene kalmte op de Arabische zee werd plots verstoord door donderend geraas van een straaljager, die vlak langs het schip vloog, een scherpe draai maakte en dwars over het schip scheerde, waarna de jager even snel verdween als hij verschenen was. De ontbijtzaal was in rep en roer, iedereen sloeg het schouwspel verbijsterd gade. Door de kapitien werd geen verklaring gegeven...Waren het Omanieten, Iraniërs of de Taskforce? Reuze spannend allemaal, maar toch hopen we van harte dat de piraten ons schip met rust zullen laten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten