Donderdag, 24 januari Panamakanaal
Lengte:
81 km, waarvan 42 km over het stuwmeer van Gatun
Gereed
(met een verlies van 27000 mensenlevens): 1913.
Aantal te passeren sluizen: 6 stuks
De opwinding aan boord van
de Balmoral was woensdag goed voelbaar! We naderden
immers het wereldberoemde Panamakanaal. ’s Nachts keek ik een paar keer op mijn
balcon of het doel al nabij was. Maar nee, de Balmoral deinde rustig voort en
de maan scheen helder over de licht golvende Caribische Zee.
In de ochtendschemering kwamen
Panamese pilotbootjes langszij om ons naar de ingang van het kanaal te loodsen.
Vanaf dat moment had de kapitein niets meer te vertellen over ‘zijn’ schip; de
Panamese autoriteiten verzorgen namelijk de volledige transit over het
merkwaardig gevormde kanaal dat de Caribische Zee met de Stille/Grote Oceaan
verbindt.
Het meest spectaculaire
deel van het kanaal zijn de 305 meter lange sluizen met een breedte van maar
33,5 meter. Ons schip paste er maar net in! Maar de techniek staat in Panama voor niets. Aan
beide kanten van de sluis ligt een tandradspoor, voor de elektrisch aangedreven
locomotieven (2 links, 2 rechts), ook wel ‘mules = muilezels’ genoemd. De muilezels houden het schip mooi in het midden tijdens het vullen
en ledigen van de sluis.
De BBC-ploeg die onze
reis in beeld brengt voor een TV-documentaire, trotseerde de tropische warmte
om vanaf de wal en per helicopter de werking van de sluizen voor de BBC-kijkers
vast te leggen. Vanaf de kades was ook goed zichtbaar
dat boten via drie sluizen worden opgetild naar het stuwmeer Lago Gatun, 26
meter boven zeeniveau.
Dit zoetwaterreservoir
voedt de sluiscomplexen aan beide zijden, en dient ook voor de 42 km lange
doorvaart van de gesluisde schepen. Behalve nuttig is
het meer bijzonder idyllisch te noemen, met al haar kleine subtropisch
begroeide eilandjes – vroegere heuveltoppen
In de voormiddag, we zaten
te lunchen op het achterdek en waren net de Centennial Bridge gepasseerd, wachtte
ons de laatste horden van de gedenkwaardige doorvaart: de beide Mirafloressluizen
die ons toegang zouden bieden tot de Pacific.
Aan stuurboordzijde konden we heel in de verte de
wolkenkrabbers van Panama City parmantig boven de weelderige begroeiing zien
uitsteken; de bewijzen van de welvaart die de opbrengst van het kanaal dit
Midden-Amerikaanse landje heeft gebracht.
Tijdens de gehele
doorvaart waren we trouwens vaak in gezelschap van een grijs US-Navy schip en
een fleurig containerschip uit Korea. Dat bood veel gelegenheid om naar elkaar
te zwaaien of elkaar met verrekijkers aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Na afloop van het laatste
schutproces en de passage onder de Bridge of the Americas die Noord- en
Zuid-Amerika met elkaar verbindt (onderdeel van de Pan-American Highway)
eindigde onze doortocht in de zwoele avondschemering van de Stille Oceaan.
De havenstad Balboa en de
skyline van Panama City lieten we graag achter ons.
De kapitein en de 1e
stuurman van de Balmoral hadden al koers gezet naar onze volgende stop:
natuurparadijs Costa Rica!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten